MAHFUZAN GADDAFI LUBIS AL-TAMARLI

ismi MAHFUZAN GADDAFI BIN MAHMUD, sedang menyambung pengajian di dalam Master in Syariah di UKM...

diriku seorang insan yang berjalan dimuka bumi Allah ingin mencari keredhaan Allah...diriku juga ingin mencari apa yang dikatakan sebagai ketenangan yang hakiki.....dan berada di dalam barisan harakah islamiah yang terus berjuangan menentang kebatilan yang berkuasa...

l'histoire secrète des Jewish (EPISODE 1)

Posted by hararahizbullah Thursday, May 20, 2010



salam shbt2..selamat bertemu dlm perkongsian ilmu..pada kali ini ana akan berkongsi dengan shbt2 tentang kisah berkaitan dengan YAHUDI..apa yahudi ni sebenarnya..sape depa ni...apa yg ada pada dioarang..bende yang diaorang dh wat kat dunia dari dulu sampai sekarang ni...

baik, dlm siri 1 ini ana akan berkongsi shbt2 tentang sejarah ringkas Yahudi dengan melihat kronologi peristiwa berkaitan dengan Yahudi..kita akan mengembara tentang sejarah yahudi ini dengan 3 era..era sebelum zaman Rasulullah, semasa zaman Rasulullah dan era selepas zaman Rasulullah..

ERA SEBELUM ZAMAN RASULULLAH

shbt2, susur galur Yahudi dipercayai bermula pada tahun 1000 sebelum masihi. Keturunan Nabi Yakub melahirkan para nabi berikutnya dan berakhir dengan Nabi Isa. Nabi Muhammad s.a.w. pula berketurunan Nabi Ibrahim dan isterinya Hajar serta puteranya Nabi Ismail yang mendiami Mekah bersama puak Jurhum. Mereka mula mendiami kawasan sekeliling punca air zam-zam dan seterusnya berkembang maju sehingga ke hari ini. Sejarah awal Bani Israel banyak diceritakan di dalam al-Quran khususnya sewaktu zaman Nabi Musa. Diceritakan tentang sifat kufur mereka pada Tuhan dan cinta mereka pada dunia. Mereka juga dikenali sebagai bangsa yang tidak tahan diuji, memungkiri janji dan terkenal sebagai bangsa yang membunuh para Rasul.

Pada zaman awal sejarahnya, Bani Israel mendiami beberapa wilayah termasuk Mesir dan kemudiannya berpindah-pindah sehingga mereka tinggal di Lembah Jerusalem atau Baitul Maqdis, Palestin. Mereka bermastautin di situ bersama para nabi. Di situ juga berlaku cubaan bunuh ke atas Nabi Isa yang didalangi oleh Yahudi.Rekod lain menyatakan Jerusalem adalah tempat mastautin utama bangsa Yahudi, terletak di bawah kekuasaan Babylon.


gambaran Nebuchanezzar ketika ditukar allah menjadi haiwan selama 40..Wallahua'lam kebenarannya..

Antara pemerintahan Babylon yang sering dikaitkan dengan Yahudi adalah Nebuchanezzar (604-561 B.C. Beliau marah apabila wakilnya ke Jerusalem dibunuh oleh orang Yahudi. Beliau mengambil keputusan menawan dan meruntuhkan Jerusalem, Manakala, ramai org Yahudi yang tinggal di Jerusalem ditawan, dibunuh dan dan dibawa ke Babylon oelh raja itu. Antara yang menerima siksaan adalah Nabi Danial. Akibat tidak tertahan dengan siksaan yang diterima, Nabi Danial berdoa kepada Allah supaya memberi petunjuk kepada Nebuchannezar. Lalu,Allah menukarnya menjadi haiwan berkepala serigala dan bertubuh lembu yang hidup liar di dalam hutan selama 40 hari. Selepas itu beliau bertaubat dan memerintah selama 7 tahun. Beliau berhasrat melantik Nabi Danial sebagai pengganti beliau, namun ditolak dengan Direkodkan juga bahawa Nebuchanezzar ini adalah cucu kepada Raja Namrud.

Jika shbt2 seorang yg selalu menonton filem2 genre aksi barat, mesti shbt2 tidak terlepas menontn filem MATRIX..perasan x nama kapal pengangkut yang digunakan NEO dan juga geng2nya..digunakan nama NEBUCHANZZAR..maka filem ini ada unsur2 keyahudiaan..

Pada tahun 538 sebelum masihi, Babylon mengalukan tentera Parsi yang dipimpin oleh Cyrus. Cyrus membenarkan seramai 50,000 orang Yahudi yang tinggal dalam buangan Babylon kembali ke Jerusalem. Mereka tidak melepaskan peluang ini dan kembali segera ke bandar itu. Para nabi yang diutuskan pada masa itu adalah Nabi Ayyub dan Nabi Zakaria seperti yang dinyatakan di dalam CATHOLIC ENCYCLOPEDIA: HISTORY OF THE JEWS.Pada zaman ini, tapak wall of Jerusalem atau Dinding Ratapan (WAILING WALL) dibina.



DINDING RATAPAN

Sehingga pada zaman pemerintahan Calligula (37-44 A.D), orang Yahudi hidup dalam suasana aman damai. Namun, Calligula memerintahkan supaya orang Yahudi memberi imbuhan kepada kerajaan beliau. Arahan ini ditentang oleh orang Yahudi dan mereka berhadapan dengan bahaya perang. Tetapi mereka(Yahudi)bernasib kerana Calligula sendiri terbunuh sebelum perang bermula. Pembunuhan dan penyingkiran Yahudi terus berlaku ke atas Yahudi di Babylon dan Jerusalem dari semasa ke semasa. Pada suatu peringkat, mereka terpaksa berpindah ke Semenanjung Tanah Arab sekitar tahun 140 Masihi bagi mengelakkan kekejaman pemerintahan Rom. Mereka mendiami Yaman dan kemudiannya menjadikan Madinah sebagai pangkalan mereka di Semenanjung Arab serta beberapa kawasan di lembah Mekah.


YAHUDI KETIKA ZAMAN RASULULLAH

Pada zaman permulaan Islam, Nabi Muhammad mendapati bangsa Yahudi di Madinah sering mengkhianati baginda dan menghalang usaha dakwah Islamiah keseluruhannya. Lalu, baginda menghalau semua bangsa Yahudi ini dari Madinah selepas pengkhianatan Yahudi menyokong kafir Quraisy yang ingin menyerang Madinah. Dan pakatan inilah yang mencetuskan Perang Khandak atau juga di sebut Perang Ahzab.Dan alhamdulillah kemenangan Islam di perang ini tidak meragut nyawa sesiapa pun kerana Islam menang dengan bantuan Allah yang menghantar ribut, merosakkan bekalan makanan mereka dan strategi gali parit oleh Salman al-Farisi. Rasulullah juga memerintahkan kepada orang Yahudi membayar cukai perlindungan daripada hasil pertanian penduduk Lembah Khaibar dan Lembah Qura.

YAHUDI DI ZAMAN SAHABAT

Khalifah Islam pertama iaitu Abu Bakar menggunakan pendekatan meneruskan apa yang dilakukan oleh Rasulullah ketika hayat baginda terhadap orang Yahudi. Dilihat pula pada zaman khalifah Umar yang berjaya meluaskan empayar Islam sehingga ke Iraq (Babylon), Parsi (Iran), Mesir dan Jerusalem mengenakan sekatan meluas kepada orang Yahudi. Walau bagaimanapun, sekatan itu tidak dilaksanakan sebaliknya khalifah Umar memberi beberapa kelonggaran kepada orang Yahudi di Babylon kerana membantu menakluki Parsi.

Pada zaman saidina Ali, Yahudi mempunyai struktur maysrakat yang lebih tersusun. Mereka dibenarkan membuka sekolah pengajian Kitab Talmud

YAHUDI DI EROPAH 1

Jika kita lihat di Eropah, apa yang menimpa bangsa Yahudi cukup buruk. Mereka terpinggir dan terhina walau di mana mereka berada. Di Sepanyol, kerajaan Kristian melarang sama sekali bangsa Yahudi daripada memiliki tanah dan rumah. Malah, tidak dibenarkan berdagang dan berjual-beli dengan penganut Kristian. Apabila komplot yang dikong Yahudi bagi menjatuhkan kerajaan Egica didedahkan, seluruh bangsa Yahudi di Sepanyol dijadikan hamba. Anak-anak mereka yang berusia tujuh tahun ke atas diberi pendidikan Kristian. Kemudian Yahudi membantu tentera Islam menjatuhkan Raja Roderic pada Julai 711 Masihi. Kerajaan Islam pimpinan Abdul Rahman ad-Dakhili yang melarikan diri daripada kerajaan Abbsiyah berjaya mendirikan kerajaan Islam Andalusia. Sebagai ganjaran, orang Yahudi diberi kebebasan dan keamanan yang mereka impikan.


Di Perancis, Yahudi lebih banyak kebebasan. Malah, mereka menikmati pelbagai keistimewaan di bawah pemerintahan Louis 1 (814-840 Masihi) apabila seorang doktor berbangsa Yahudi bernama Zedekiah dilantik sebagai penasihat sulit beliau. Di Jerman, selepas terpaksa membayar cukai khas kepada Raja, akhirnya Henry II (1002-1024) menghalau Yahudi yang tidak bertukar agama dari Mainz(nama tempat di Jerman)..

kronolgi yahudi ini kita akan sambung pada siri seterusnya. Kita akan membicarakan era hitam yahudi di Eropah...nk tulis terus blh je..tapi penat jugak..hehe..byk..kita akan jumpa pada siri ke 2..salam...

0 comments

Post a Comment