MAHFUZAN GADDAFI LUBIS AL-TAMARLI

ismi MAHFUZAN GADDAFI BIN MAHMUD, sedang menyambung pengajian di dalam Master in Syariah di UKM...

diriku seorang insan yang berjalan dimuka bumi Allah ingin mencari keredhaan Allah...diriku juga ingin mencari apa yang dikatakan sebagai ketenangan yang hakiki.....dan berada di dalam barisan harakah islamiah yang terus berjuangan menentang kebatilan yang berkuasa...

MERLIN: CHAPTER 2

Posted by hararahizbullah Saturday, May 1, 2010

salam..ribuan kemaafan kerana tertunda penulisan..tumpuan kepada exm:-)

baik. kita akan sambung perbincangan mengenai Merlin ini..walaupun telah dipindahkan siarannya pada waktu petang..tetapi epik kisah Merlin ini perlu kita kaji..



Di dalam sejarah Britian, nama Merlin dikaitkan dengan epik King Arthur(Seorang raja Britian)Didapati apabila disebut kisah King Arthur, akan pasti wujud watak Merlin akan ditemui. Ini bermakna Merlin memainkan peranan penting ketika zaman pemerintahan dan kegemilangan King Arthur. Merlin dikenali sebagai penasihat dan mentor kepada King Arthur..Ketika zaman pemerintahan King Arthur, England dikatakan berada di puncak kegemilangan. King Arthur, Excalibur Sword, The Round Table, Lancelot dan Guinevere bukan sekadar epik England tetapi adalah hikayat sejarah dikenali umum. Sejarah Britian amat terimbau dengan zaman kegemilangan King Arthur seolah-olah Britian ini lahir dari sebuah sejarah yang penuh misteri.

Sejarawan Barat pernah menyebut bahawa kisah penglibatan Merlin di dalam hal ehwal King Arthur dan Meja Bulat (The Round Table). Pemerhatian yang dilakukan kadangkala dia terlibat secara langsung, dia sering mencorak masa hadapan, ada ketikanya dia mengikuti mimpi rahsianya sendiri. Maka di sini dilihat bahawa dengan bentuk penyamarannya sebagai penggerak setiap kejadian, sebagai seorang yang mengetahui kejadian mendatang dan menentukan nasib King Arthur dan tenteranya. Maka inilah gambaran pertama yang boleh dikatakan bahawa Merlin adalah Dajal. Dengan bijak dia telah mengatur manusia dan mencorak zaman silam sekaligus membentuk masa akan datang.

MERLIN a.k.a DAJJAL

Kita akan mengenali perincian Merlin.. Bentuk dan paras rupa Merlin tidak pernah disebut dengan jelas. Dari banyak teks yang menulis tentang Merlin tiada satu pun tulisan-tulisan yang sama dengan tulisan yang lain dalam menggambarkan Merlin. Namun di dalam tulisan THE MERLIN OF PORIUS, tulisan Powys, John Cowper; menyebut Merlin sebagai seorang manusia yang menmpunyai susuk tubuh badan yang besar..Buku tersebut menyebut:

"Merlin dari Porius adalah sebahagian manusia dan sebahagian Tuhan, bertubuh besar, berjalan dengan amat perlahan dan suka kepada keindahan alam..dia mengabdikan dirinya untuk mendirikan zaman keemasan untuk menyiapkan kemunculannya kembali ke bumi, zaman Saturn/Cronos, di mana Tuhan merestuinya sebagai avatar yang sebenar"..

Saiz tubuh Merlin yang besar dari saiz manusia biasa disebut di dalam petikan di atas seolah-oleh merujuk kepada kata Tamim Ad-Dari; Dajal seperti seorang gergasi, cekap menangkap isyarat kata, cepat menayampaikan ilmu, luas kefahamannya dan tidak sabar di dalam urusan dunia. Oleh kerana itu huraian dari petikan di atas amat sesuai dengan sifat Dajal yang disebut dengan ringkas oleh Tamim Ad-Dari. Namun perlu diingat bahawa dia juga boleh merubah wajah dan bentuk fizikalnya dengan ilmu yang dimiliki. Dia dapat melakukan penyamaran seperti iblis dan jin yang diberi kuasa untuk merubah bentuk menjadi orang tua, wanita dan budak kecil. Namun Dajal memilih bentuk penyamaran yang senang diterima orang.

KELAHIRAN MERLIN..MITOS ATAU REALITI??

Siapa sebenarnya Merlin yang disebut di dalam buku Robert de Borron yang menulis trilogi tentang Merlin bertajuk THE ROMANCE OF MERLIN (1195). Buku tersebut menukilkan:

" Menurut asal kejadiannya, iblis sungguh amat terganggu dengan perjalanan hal ehwal bumi. Maka diutuskan syaitan untuk menhamilkan wanita. Hasil benih ini lahir anak yang mempunyai keupayaan dan ilmu kuasa iblis..."

Jika dirujuk buku DAJJAL AKAN MUNCUL DI SEGITIGA BERMUDA, karya Muhammad Isa Daud, ada persamaan dengan nukilan di atas dan ia bukannya kebetulan dan bukan direkacipta malah ia umpama titik yang menemukan sejarah kelahiran Dajal. Merlin adalah epik Barat yang mengandungi seribu rahsia dan tanda tanya. Seluruh umat Islam khususnya rantau Melayu tidak pernah ambil pebuli malah kita tidak dapat melihat hubungan kisah Merlin dan Dajjal yang disebut oleh Rasulullah s.a.w.. Kita menyangka bahawa kisah Dajal hanya berkisar di Semenanjung Arab dan tidak lebih dari itu. Padahal, watak dan ciri yang terdapat pada Merlin sama figur Dajal yang disebut Rasulullah s.a.w. John Matthews di dalam tulisannya mengatakan:

"Merlin mewarisi tradisi purba dan merupakan anak yang istimewa. Di dalam senarai perkara yang dinyatakan, dia dilahirkan dengan percantuman dua benih dari alam dunia dan langit dan dibesarkan secara rahsia, memiliki keupayaan yang mengalahkan segala cabaran yang datang, tampil di dunia dan memukau setiap manusia dengan kemahiran MAGIK DAN SIHIR, kemudian di mengubah arah perjalanan dunia sebelum dia pergi ke suatu tempat yang jauh tetapi mesej suaranya dapat di dengari oleh kita."

MERLIN BOLEH PANJANGKAN USIA??

QUETZALCOATL, LORD PASCAL, VIRACOCHA, IMHOTEP dan SHI HUANGDI..nama-nama silam ini sering dikaitkan dengan kebolehan hidup secara inkarnasi atau kelahiran semula ditampilkan...Percaya atau tak..Merlin juga tersenarai sebagai nama yang boleh melakukan sedemikian..John Matthews menukilkan di dalam MERLIN:SHAMAN, PROPHET MAGICIAN:

"Merlin adalah unsur halus (roh) di dalam bentuk manusia yang berubah bentuk pada zaman Vortigen sehingga munculnya King Arthur kemudian dia menghilangkan diri. Selepas itu, rohnya muncul lagi zaman Maelgwen Gwynned. Pada masa itu dia dikenali sebagai Talisesin dan dia dikatakan hidup di alam lain sebagai Caer Sidia. Kemudian dia muncul buat kali ketiga ketika anak Morfran Frych Esyllt memerintah...sehinggalah ke hari ini, dia dikatakan terus tinggal di alam hibernasi Caer Sidia di mana sesetengah orang percaya bahawa dia akan muncul semula sebelum kiamat tiba..."

Shbt2...tulisan Matthews ini menunjukkan bahawa Merlin adalah Dajjal yang bebas menjelajahi dunia. Dia Merlin a.k.a Dajjal yang dipanjangkan usia. Sepertimana yang kita maklum, jin dijadikan dari unsur api. Ini termasuklah alam kehidupannya yang dicipta dengan persekitaran yang dapat menampung unsur kejadian panas dan haba. Molekul dan atom api bergerak dengan lebih pantas dan cepat dan tidak seperti di alam dunia. Memasuki alam jin umpama memasuki alam hibernasi. Ia amat berlainan. Jika biasa mendengar kisah alam misteri, sudah tentu kita tahu jika manusia yang diculik dan dibawa ke alam jin atau bunian maka dia akan hilang berminggu-minggu atau berbulan-bulan lamanya dan ketika dia muncul kembali dia akan berkata dia baru sehari dua tinggal di kampung bunian..Ini semua kuasa Allah s.w.t..

Maka dilihat sifat, perwatakan yang disebut di dalam karya-karya barat tentang Merlin dan ianya sama dengan sifat Dajal yang disebut2 di dalam Hadith..maka Merlin ini adalah Dajal ketika zaman kegemilangan Britian. Malah terdapat satu sajak yang dirangka oleh MERLIN sendiri yg menceritakan tentang dirinya yang berada di sempadan di antara nanusia biasa dan dirinya sendri dan dia juga hairan mengapa dia tidak mati.Perhatikan sajak yang ditulisnya sendiri:

Sweet appletree in the garden,
Frodden is the earth around its base,
The Men of Rhydderch see me not,
Gwenddydd no longer loves nor greets me,
I am hated by Rhydderch strongest scion,
I have despoiled both his son and daughter:
Death visits them all-why not me?..

...ikuti sambungan kisah MErlin dpt Chapter 3..kita akan rungkai tentang apa yang ada pada MERLIN...wslm

3 comments

  1. Ummu Sulaim Says:
  2. Assalamualaikum, entri yg menarik.. perlu ada kajian sebegini krn ramai masyarakat sekarang meminati movie daripada olahan Barat. Kajian in, dapat membidas dan memberi kefahaman pada masyarakat. Wallahua'lam. Perlu juga tonton, untuk kefahaman umum.. Syukran

     
  3. wklsm, syukran ats komen..mmg perlu dilihat filem sebigini..supaya kita tahu yg mana realiti dan yg mana model imperialisme baru barat

     
  4. Unknown Says:
  5. terima kasih pada penulis yang sudi menceritakan tentang al kesah merlin... didalam cerita merlin banyak masej yang boleh kita dapat dari segi ilmu sihir dan perebutan tahta..

     

Post a Comment